Vďaka vzrušujúcemu prelomu nás spoločné úsilie medzi priemyselnými gigantmi a akademickou obcou v Európe priviedlo bližšie k budúcnosti udržateľnej dopravy. Scania, Univerzita v Uppsale, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft spojili svoje sily pri vývoji prvého hybridného nákladného vozidla so solárnym pohonom. Tento prelomový projekt financovaný švédskou inovačnou agentúrou Vinnova má za cieľ znížiť emisie uhlíka v odvetví nákladnej dopravy a revolúciu v diaľkovej doprave. Solárny pohon je naša budúcnosť!
Hybridné nákladné vozidlo na solárny pohon
Srdcom tohto projektu je solárne poháňané hybridné nákladné vozidlo Scania. Tento plug-in hybrid s výkonom 560 koní je vybavený pôsobivými 100 štvorcovými metrami tenkých, ľahkých a flexibilných solárnych panelov pokrývajúcich jeho 18 metrov dlhý príves. Toto solárne pole môže generovať až 13,2 kWp energie a odhaduje sa, že vyprodukuje 8 000 kWh ročne v klimatických podmienkach a podmienkach ožiarenia vo Švédsku.
Zásobník energie na ceste vpred
Solárne nákladné vozidlo sa môže pochváliť značnou kapacitou batérie so 100 kWh na nákladnom vozidle a ďalších 200 kWh na prívese. Toto nastavenie batérie mení hru, pretože poskytuje dostatok energie na optimalizáciu spotreby energie nákladného vozidla počas jeho jázd.
Smerom k zelenšej budúcnosti
Jedným z najzaujímavejších aspektov tohto solárneho nákladného vozidla je jeho potenciál výrazne znížiť emisie uhlíka. Výskumníci odhadujú, že vlastná solárna energia by len vo Švédsku mohla predĺžiť ročný dojazd nákladného vozidla až o 5000 kilometrov. V slnečnejšom podnebí, ako je Španielsko, by sa tento rozsah mohol zdvojnásobiť, čo by preukázalo prispôsobivosť a účinnosť technológie.
Priemysel a akademická obec spájajú svoje sily
Úspech tohto projektu podčiarkuje silu spolupráce medzi priemyslom a akademickou obcou. Erik Johansson, projektový manažér a profesor fyzikálnej chémie na univerzite v Uppsale, zdôraznil dôležitosť tohto jedinečného partnerstva pri znižovaní vplyvu kamiónovej dopravy na klímu.
Technológia tenkého filmu – kľúčový hráč
Midsummer, popredná spoločnosť zaoberajúca sa technológiou tenkých vrstiev so sídlom vo Švédsku, zohrala v tomto výskumnom projekte kľúčovú úlohu. Ich tenkovrstvové tandemové solárne panely z perovskitu (CIGS) ponúkajú vyššiu prispôsobivosť, odolnosť a účinnosť konverzie, vďaka čomu sú ideálne pre úžitkové vozidlá.
Solárny pohon v doprave je revolúcia
Tento prelomový projekt nákladného vozidla so solárnym pohonom predstavuje významný krok vpred v pokračujúcom úsilí o dekarbonizáciu dopravného sektora. Solárna technológia už prenikla do osobných vozidiel a liniek metra a teraz je pripravená transformovať priemysel nákladnej dopravy.
Záver
Hybridné solárne nákladné vozidlo Scania je dôkazom ľudskej vynaliezavosti a sily spolupráce medzi priemyslom a akademickou obcou. Keďže sme svedkami vývoja udržateľnej dopravy, inovácie, ako je táto, pripravujú cestu pre čistejšiu a ekologickejšiu budúcnosť. So solárnou energiou, ktorá vedie náboj, cesta pred vami vyzerá jasnejšie než kedykoľvek predtým.
Zdroje:
Industry & academia co-develop first solar-powered hybrid truck (solarmagazine.com)
Scania exploring solar-powered truck transport in Sweden – Truck News
Fueling the future: Scania’s solar-powered truck project unveiled | Scania Group
Scania Tests Its First Solar-Powered Trucks, Sees The Technology To Grow – CleanTechnica